FREDAG

Yo my bros! Har skrivit klart min essä som ska in på tisdag men är inte helt nöjd..
Den får vara max en A4 och känns inte som att jag får fram allt och bara flummar iväg.
Så om någon har lust och ork så tar jag gärna emot lite konstruktiv kritik.

Ge mg en vettig rubrik med, snälla :)

Nu är valet över, med ett valresultat som vissa jublar över och andra gråter tårar av förtvivlan och frustration. Men även om det finns oskiljheter i utgångens riktighet så kan vi väl alla vara överens om att den frågan som uppmärksammades och diskuterades mest i valet var frågan om jobb.
             Hur ska politikerna göra för att skapa nya jobb? Hur ska unga komma in på arbetsmarknaden? Ska man sänka arbetsgivaravgiften eller gå ner till 6 timmars arbetsdag? Ska skatterna höjas eller sänkas i detta syfte?
            En viss yrkesgrupp glömde politikerna bort i denna debatt. Yrkesgruppen diskuteras lite då och då men inte alls på det sättet som den gjordes för bara något år sedan då FRA var på tapeten.
  Jag pratar självfallet om musikerna och de inom musikbranschen.
            Skivbolagen sliter av sig håret i frustration över alla dessa små musikintresserade ligister som stjäl deras musik på det mest simplaste sätt.  Tacka vet jag förr i världen! Eller?
   Var det verkligen bättre förr? Är denna nedladdning bara något ont, eller kanske en naturlig utveckling utav musikindustrin..?

Det har aldrig tidigare funnits så mycket musik som det gör nu och heller aldrig så många musiker, jag skulle säga att mycket är pga spridningen och fildenlninge över internet. Internet gör att många fler kan ta del av musiken och även sprida sin egna musik och beröra människor. Internet skapar större plats för musiken än vad radio och tv någonsin kan göra. Små, lokala musiker, eller kanske grannen, kan med enkla medel spela in sin musik i hemmet och sedan enkelt lägga upp den på internet där folk över hela världen kan ta del av den via t ex Myspace. Dock så är "problemet" idag att folk inte endast lyssnar på internet utan även tankar hem och då INTE går iväg till skivaffären och köper skivan. Är verkligen lösningen att stå med pekpinnen nerkörd i lagboken och skrika onda ord mot de laglösa ligisterna? Nej, det gäller att tänka om. 
            Under 2000-talet kunde det blivit en revolution inom musikbranchen men den är alldeles för cynisk för att våga tänka "outside the box". Det är dags att lägga ner skivbolagen, det finns ingen framtid för dem. Musikerna behöver dem inte längre, de allra flesta spelar in sin musik fristående eller genom egna skivbolag och vi konsumenter och skivlyssnare behöver dem definitivt inte. Det är inte så att människor inte lägger pengar på musik idag, jag själv lägger pengar som aldrig förr, men inte på skivor. Istället är jag ute efter konsertupplevelser. Jag lägger åtskiljiga tusenlappar på festivaler och spelningar något som jag inte tidigare gjort och jag vet att det är många fler som gör som jag.
            Utan internet och hur detta otroliga verktyg skapar så otroligt mycket utrymme för musik i vårt samhälle idag hade det aldrig kunnat utvecklas så som det gjorts. Det finns otroligt många sub-genrer och det finns otroligt mycket att välja på som musiklyssnare. Det är enklare som aldrig förr att hitta och upptäcka ny musik.
            Det är absurt att tänka sig kunna stoppa en hel generation, och snart flera, från att fildela. Tänk om istället. Varför inte ta efter TV och Radio där man betalar sk TV-licens. Det är ju omöjligt att hålla koll på hur mycket folk använder dessa multimedia-verktyg, på samma sätt som internet. 
           Internet har helt enkelt gett otroliga möjligheter för dagens musiker och musiklyssnare och skapat debatter och därför tycker jag att det är viktigast för musiken under 2000-talet.

Låt musiken flöda fritt, insup, lyssna och njut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0